همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
حمید کشاورز جایزه چهارمین دوره گنجینه پژوهشی ایرج افشار را دریافت کرد+فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/08/01 ساعت 11:21

حمید کشاورز، فارغ التحصیل کتابداری از دانشگاه تهران با پایان‌نامه خود با نام «طراحی و تبیین مدل ارزیابی باورپذیری اطلاعات: مطالعه دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور» جایزه چهارمین دوره گنجینه پژوهشی ایرج افشار را دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار رویداد فرهنگی، مراسم چهارمین دوره جایزه گنجینه پژوهشی ایرج افشار یک‌شنبه سی‌ام مهرماه در مرکزدایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

ایرج افشار با بنیان‌گذاری مجموعه پژوهشی و کتابخانه و مجموعه اسناد خویش، به مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی نیات دانش دوستانه خود را ادامه داد و بر اثر کوشش‌های صادقانه او اینک در رشته ایران‌شناسی بال و برگی انبوه و چشمگیر دارد. افشار نه فقط در دوران حیات بلکه پس از آن هم در عرصه ایران‌شناسی بی‌‌همتا است و آثار او در کتابخانه ایران‌شناسی جایگاه خاص و رفیع دارد، به جرات می‌توان گفت که هیچ زمینه‌ای در ایران‌شناسی نیست که به کتاب، مقاله یا یادداشتی از ایرج افشار نرسد.

از آنگاه که فرزندان افشار بر آن شدند تا در راه ادامه فعالیت‌های پدر خود در راه ارتقای سطح دانش و پژوهش در این مرز و بوم به بهترین پایان نامه ارشد دکتری در زمینه کتابداری یا چنانکه معاصران آن را رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی می‌خوانند به انتخاب هیات داوران جایزه ای تقدیم دارند، پنج سال می‌گذرد و جایزه کنونی چهارمین جایزه در این زمینه است زیرا در سال گذشته با وجود بررسی و مطالعات، پایان‌نامه‌ای برگزیده نشد.

سید محمد کاظم موسوی بجنوردی، رییس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی با بیان اینکه مراسم جایزه گنجینه افشار کم کم صاحب قدمتی می‌شود که می‌تواند برای جوایز دیگر راهگشا باشد، درباره این دوره از جایزه گفت: داوران با وسواس و انصاف علمی پایان‌نامه‌ها را بررسی کردند.  امیدوارم گنجینه ایرج افشار منبع فیض و برکت باشد.

 

ایرج افشار ذره‌ای از هوای نفس مالی نداشت

سیدمصطفی محقق داماد، نایب تولیه بنیاد موقوفات افشار در این جلسه با اشاره به اینکه تا به امروز درباره تحقیقات و علم ایرج افشار بسیار سخن گفته شده و گفته خواهد شد، از اخلاق افشار خاطراتی بیان کرد. او گفت:  حدود ربع قرن است که در خدمت افشار بودم و می‌توان گفت که هر روز با او کار می‌کردم. نکته‌ای که توجه من را جلب کرد بعد اخلاقی او بود. کمتر درباره ابعاد اخلاقی افشار سخن گفته شده است. محمود افشار (پدر ایرج) از تجار هند بود که در سویس درس خواند و نه برای مال، در ایران فعالیت کرد. او فرزندانش را به صورتی تربیت کرد که به ایران و ایران‌شناسی علاقمند هستند. سمبل این فرزندان ایرج افشار بود.

وی افزود: آنچه که در این مدت انس با او متوجه شدم این بود که ذره‌ای از هوای نفس مالی در او احساس نکردم. حتی حاضر نشد ار ارث مادری و برادری تصرف کند. با بی‌اعتنایی و بزرگواری، باید گفت نسبت به مال اصلا توجهی نداشت گویی دوست داشت تمام دقایق به جای فکر کردن درباره حساب بانکی، یک نسخه خطی را مطالعه کند.

 

امیدواریم وسایل استفاده از گنجینه پژوهشی افشار برای هر ایرانشناس ایرانی و خارجی فراهم باشد

بهرام افشار، یکی از فرزندان ایرج افشار، درادامه این نشست به نمایندگی از تمام فرزندان ایرج افشار از مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی که نگهبان و دلسوز گنجینه پژوهشی ایرج افشار، است تشکر کرد و گفت: امیدواریم همواره بدون مضایقه وسایل استفاده از این گنجینه علمی و پژوهشی برای هر ایرانشناس ایرانی و خارجی فراهم باشد. شایان ذکر است که جایزه‌ای از سوی گنیجینه پژوهشی ایرج افشار به پایان نامه برگزیده در حوزه کتابداری اهدا می‌شود تا چراغ پژوهش همواره در این زمینه روشن باشد. امسال نیز این جایزه بر اساس انتخاب داوران به دکتر حمید کشاورز اهدا می‌شود و من هم به نوبه خود این موقعیت رابه او تبریک می‌گویم.

در ادامه این مراسم، محمدافشین وفایی گزارشی درباره کارهای در دست اجرای گنجینه و به خصوص گزارش مجلد دوم یادداشت‌ها و خاطرات محمد علی فروغی ارائه داد، اسماعیل شمس درباب اهتمام افشار به تاسیس کتابخانه در تهران سخن گفت و میلاد عظیمی، محقق و پژوهشگر درباره کتابشناسی ایرج افشار توضیح داد.

در قسمت پایانی صورت جلسه هیات داوران گنجینه پژوهشی ایرج افشار، مورخ 17 مهرماه 1396 خوانده شد که بخشی از آن بر این اساس است: برای جایزه سالانه به بهترین پایان‌نامه کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانش‌شناسی و علم اطلاعات رساله‌های متعددی در کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانش شناسی و علم اطلاعات، در مقطع فوق لیسانس و دکتری به دفتر هیئات امنا مذکور واصل شد و دفتر بررسی آنها را به استادان برجسته کتابداری واگذار کرد. سرانجام پس از بررسی همه رسالات واصل شده پایان نامه دکتری حمید کشاورز، فارغ التحصیل کتابداری از دانشگاه تهران به نام «طراحی و تبیین مدل ارزیابی باورپذیری اطلاعات: مطالعه دانشجویان دانشگاه‌های برتر کشور» نظر هیات داوران را به خود جلب کرد و این پایان‌نامه جایزه چارمین سال گنجینه پژوهشی ایرج افشار را دریافت کرد.

در ادامه حمید کشاورز درباره پایان‌نامه خود توضیحاتی ارائه داد.  



نظرات کاربران

ارسال