همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
نشر الکترونیک همراه نشر کاغذی است و نه در مقابل آن +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/09/08 ساعت 15:25

اگر توافق  داشته باشیم که ایده اصلی این مسابقه این بوده که نشر الکترونیک می‌تواند در کنار نشر کاغذی و تقویت کننده آن باشد، می‌توان گفت به مساله فرهنگی دراز مدت فکر می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار رویداد فرهنگی، داوری آثار ارسالی به مسابقه طراحی و کاریکاتور «آینده نشر کاغذی» هفتم آذرماه در دفتر انتشارات ققنوس برگزار شد. در این مراسم، کامبیز درم‌بخش، جواد مجابی، مسعود محرابی، ساعد مشکی، قباد شیوا و فیروزه مظفری حضور داشتند و به بررسی آثار پرداختند. آیدین آغداشلو به دلیل کسالتی که داشت نظرات خود را ارسال کرد.

زهره حسین‌زادگان درباره ایده این مسابقه توضیح داد: به مناسبت چهلمین سال تاسیس انتشارات ققنوس این مسابقه برگزار شد، زمانی طولانی برای ارسال آثار درنظر گرفته شده بود، بخشی از آثار شرایط شرکت در مسابقه را نداشتند. حدود 140 اثر شرایط شرکت در این مسابقه را کسب کردند.

در ادامه داوران آثار را از دیدگاه ایده و فرم مورد بررسی قرار دادند، قباد شیوا گفت: اینجا بحث عقیده مطرح است، داوری ممکن است عقیده داشته باشد که نشر کلاسیک بهتر است و به آثاری که نشر کلاسیک را مورد توجه قرار داده است، رای می‌دهد یا داوری که به نشر الکترونیک معتقد است به آن آثار رای می‌دهد.

جواد مجابی نشر کاغذی را همراه نشر الکترونیک و نه مقابل آن دانست و گفت: با توجه به ظرفیت کاریکاتور ایران آثار رسیده در حد پایینی قرار دارد ولی در بین آنها آثار خوبی نیز به چشم می‌خورد. باید بین ما به توافق نسبی برسیم که مسلما نشر الکترونیک دربرابر نشر کاغذی نیست بلکه در کنارش است، این رویکرد در دنیا جریان پیدا کرده است. نشر کاغذی از این رقابت آسیب ندیده است.

وی افزود: پس اگر توافق  داشته باشیم که ایده اصلی این مسابقه این بوده که نشر الکترونیک میتواند در کنار نشر کاغذی و تقویت کننده آن باشد، می‌توان گفت به مساله فرهنگی دراز مدت فکر می‌کنیم و نظر شخصی خود را اعمال نمی‌کنیم. فکر می‌کنم باید سرنوشت کتاب را در ایران در اولویت قرار دهیم چون باید بدانیم چطور می‌توانیم به اهمیت کتاب خواندن در کشور خود کمک کنیم. توزیع کتاب در ایران ناقص و ابتدایی است و نشر الکترونیک می‌تواند فضای خالی آن را پر کند.

مسعود محرابی در خصوص کیفیت آثار بیان کرد: اگر این کارها 40 سال پیش عرضه می‌شد، به نظر می‌رسید که کاریکاتور ایران جهش کرده است.

کامبیز درم‌بخش برای بالابردن کیفیت آثاری که در نمایشگاه برای عموم عرضه خواهد شد پیشنهاد داد: آثار ضعیف هستند و پیشنهاد می‌کنم از افرادی که حرفه ای هستند و کارهای خوبی دارند بخواهیم آثار خود را بفرستند یا از آنها آثاری بخریم چون حتما آثار بهتری دارند و کیفیت نمایشگاه به این وسیله بالا خواهد رفت.

مجید قاسمی با اشاره به مجله فوربز و با بیان اینکه کتاب کاغذی و دیجیتال می‌توانند کنار هم باشند، گفت: بعد از پیدایش کتاب الکترونیک سرانه خرید کتاب کاغذی در امریکا افزایش پیدا کرده و چرخش مالی در صنعت نشر بالا رفته است. نکته جالب این است که سه دسته پرداخت جدید وارد نشر شد، افرادی که کتاب نمی‌خواندند و اهل استفاده از گجت‌ها بودند، به دلیل رفع مشکل دسترسی که به کتاب کاغذی داشتند و افرادی که نسخه الکترونیک را کنار کتاب کاغذی می‌خریدند برای همین رقابتی وجود نداشت.

فاطمه محمدی در بررسی رویکردهای منفی درباره کتاب الکترونیک در آثار رسیده اعلام کرد: بیشتر آثار به صورتی بود که گویی کتاب کاغذی بهتر از کتاب دیجیتال است چون برگزار کننده این مراسم انتشارات ققنوس بود. اگر همین مسابقه از طرف نشر الکترونیک برگزار می‌شد، شکل آثار دریافتی به لحاظ عقیدتی متفاوت بود.

آثار رسیده مورد بررسی و رتبه‌بندی داوران قرار گرفت. 10 اثر برتر انتخاب شد و در پایان جواد مجابی بیانیه ای نوشت که در روز اختتامیه به همراه نام برگزیدگان خوانده خواهد شد.



نظرات کاربران

ارسال