همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
هر عرضه‌ای باید به شکل قانونی انجام شود + فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/10/05 ساعت 14:33

در برنامه «سکوت کتاب» رادیو فرهنگ دوشنبه چهارم دی‌ماه با حضور اسدالله امرایی مترجم و از  پیشکسوتان حوزه نشر و علیرضا بهرامی، مجری-کارشناس، به بررسی مسائل کتاب و نشر پرداخته شد.

به گزارش رویداد فرهنگی، اسدالله امرایی، در این برنامه به شبه ناشرانی که به تکثیر غیرمجاز کتاب دست می‌زنند اشاره کرد و گفت: افرادی که با آرم ناشر آن کتاب را منتشر می‌کنند، کتاب را به صورت غیرقانونی کتاب تکثیر می‌کنند. چاپخانه‌های مجاز ممکن است این کار را نکنند چون صنعت چاپ به اندازه‌ای ساده شده که در زیرزمین خانه هم می‌توان چاپخانه ای داشت. پخش کتاب حتما باید کتاب را از منبع مجاز دریافت کند و مشخص شود که چه تعداد کتاب را از کجا می‌گیرد و برای چند درصد سود بیشتر، کار غیرقانونی انجام ندهد. حتی کتابفروشی اگر قرار باشد تخفیف بیش از حد مجاز بدهد، جواز بگیر و دلیل ان را اعلام کند.

این مترجم درباره دستفروشان و نتیجه کار آنها بر صنعت نشر گفت: دستفروشی پدیده بدی نیست، اگر عمدتا کتاب دست دوم می‌فروشند که سودش قبلا به ناشر ومولف و چرخه نشر رسیده است؛ ولی در همین کتابفروشی‌ها نگاه می‌کنید، کتاب دختر کشیش، نوشته جورج اورول ترجمه غلامحسین سالمی که ناشر دارد و هنوز منتشر میشود، با نام همان مترجم، با نام ناشر قبل از انقلاب منتشر می‌کنند. به نظر من نباید ممنوعیت در عرضه کتاب داشته باشیم، هر عرضه ای باید از مجاری قانونی باشد.

امرایی درباره اینکه آثار خود نیز به صورت غیرقانونی مورد سواستفاده قرار گرفته است، گفت: کتاب‌های من به صورت نسخه پی.دی.اف در نقاط مختلف و هم به صورت کاغدی منتشر شده است. جالب است که کاغذی که استفاده شده بود تفاوت داشت، وقتی پرسیدم گفتند از پخش گرفتیم ولی وقتی پیگیری کردیم دیدم که کتاب به صورت غیرقانونی منتشر شده است.

وی افزود: یکبار مجله گرانتا را می‌خواندم، تبلیغ زده بود که مجله گرانتا را بیش از همه می‌دزدند. به شکلی خب جنس ارزشمندی است که دزدیده می‌شود ولی ضرری که به مترجم وناشر می‌خورد آنقدر سخت است که طعم لذت از بین می‌رود.

امرایی درباره تاثیر چاپ و تکثیر غیرمجاز کتاب بر اقتصاد نشر توضیح داد:  این کار اگر به تعطیلی نیانجامد ناشر را به ضرر می‌کشد. پدیده‌ای در عوامل نشر دیده شده که کاری انجام می‌دهند و همان کار را در همان نشر بدون اینکه مدیران نشر خبردار شوند، چندبار چاپ غیرمجاز و پخش می‌کنند. می‌بینید که کتاب همه جا هست و خوب فروش می‌رود ولی تجدید چاپ صورت نگرفته است. البته فکر می‌کنم هیچ کدام از ناشران ما این کار راانجام ندادند واگر موردی بود شبه ناشران بودند.

 

خبرنگار : محیا معصومی



نظرات کاربران

ارسال