همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
بخشی از فرهنگ خلاق و ادبیات کودک روی موبایل شکل می‌گیرد +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/10/04 ساعت 14:35

مهدی اکبری، مجری-کارشناس برنامه رادیو کتاب، یکشنبه سوم آذرماه گفتگویی با حسین شیخ‌الاسلامی، منتقد ادبی درباره مساله کودکان و موبایل انجام داد.

به گزارش رویداد فرهنگی، شیخ‌الاسلامی درباره کودکانی که در خانه از موبایل استفاده می‌کنند، اظهار داشت: پدرها و مادرها از اینکه موبایل در دست کودکان است، می‌ترسند ولی موبایل‌های امروز انقدر هم ترسناک نیست به خصوص یرنامه‌ای که در موبا‌یل‌های امروز با نام کنترل والدین وجود دارد اگر به این صورت از موبایل خود استفاده کنند، نه تنها این وسیله خطرناک نیست، بلکه می‌تواند برای کودکان آموزنده هم باشد. چون چیزهایی در اختیار کودکان می‌گذارد که شاید دسترسی کودکان به آن کتاب‌ها جز با موبایل ممکن نباشد.

وی افزود: پس حال که موبایل دست کودکان است، بهتر است محتوایی که مناسب آنها است را انتخاب و پیدا کنیم و در دسترس آنها قرار دهیم. من با خانواده‌هایی که موبایل را برای یک سنی ممنوع می‌کنند مخالف هستم.

این منتقد درباره لزوم اینکه والدین سواد کارکردن با موبایل داشته باشند، گفت: باید خود سواد استفاده از موبایل را بدست آوریم و اندازه کودکان کار با موبایل را بلد باشیم. امروز در ایران کودکان به صورت متوسط بیش از چهار ساعت از موبایل استفاده می‌کنند. نوعی اپلیکیشن به نام کتاب‌های زنده وجود دارد، یکی از مجموعه‌های این کتابها مانیا نام دارد و امروز در بازار جهانی اپلیکیشن موجوداست . این اپلیکیشن همان کتاب است ولی به شکل متحرک که توسط کارشناسان ایرانی ساخته شده است. با این وسیله کودکان کتاب می‌خوانند، به شعر گوش می‌دهند، سرگرم می‌شوند، و تجربه جدیدی از کتاب خواندن را تجربه می‌کنند.

شیخ‌الاسلامی در پایان سخنان خود به پدرها و مادرها توصیه کرد: به جای اینکه استفاده از موبایل را ممنوع اعلام کنند، بهتر است به کودکان طریقه صحیح استفاده از این ابزار را آموزش دهند. با پیشرفت موبایل‌ها به از لحاظ استانداردهای پزشکی و پیشرفت تکنولوژیک کدنویسی، برای کودکان الان بخشی از فرهنگ خلاق و ادبیات کودک روی موبایل شکل می‌گیرد و کودکان را از تکنولوژی که همه کودکان جهان از آن بهره می‌برند، محروم نکنیم.



نظرات کاربران

ارسال