همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
کودکان با کمک کتاب درمانی با مشکلات خود مواجه می‌شوند +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/10/04 ساعت 12:00

کتاب می‌تواند به افراد کمک کند، با کتابخوانی کودکان می‌توانند مشکلات خود را بیان کنند و با آنها مواجه شوند.

به گزارش رویداد فرهنگی، فاطمه بدری، مسئول روابط عمومی موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان در برنامه‌ رادیو کتاب که یکشنبه سوم دی‌ماه از رادیو فرهنگ منتشر شد، با مهدی اکبری مجری‌کارشناس رادیو کودک و نوجوان درباره فعالیت‌های موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان گفتگو کرد.

بدری درباره موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان توضیح داد: این موسسه از سال 79 به عنوان موسسه مستقل در زمینه ادبیات کودکان شروع به کار کرد از سال 1390 برنامه کتابخوانی «با من بخوان» از سوی موسسه برنامه‌ریزی شد، که کار ترویج کتابخوانی را انجام می‌دهد و اصلی‌ترین هدفش رساندن کتاب‌های با کیفیت به دست کودکان محروم و در حاشیه تهران است که در وضعیت معمول زندگی، امکان دسترسی به کتاب با کیفیت را ندارند و آموزش به مربیان کودکان برای دستیابی به مهارت‌های بلندخوانی که با کودکان انجام دهند. از اصلی‌ترین فعالیت‌های این موسسه یاری رساندن به کودکان در بحران است.

او درباره فعالیت‌هایی که این موسسه اخیرا انجام داده است، اظهارکرد: برنامه با من بخوان در سال 94 پروژه معتبر ترویج کتابخوانی IBBY  که معتبرترین جایزه ترویج کتابخوانی در جهان است را برنده شد. در سال 2018 نامزد جایزه آلما شد که از طرف شورای کتاب کودک و انجمن نویسندگان در ایران و از طرف جهانی از شاخه ملی کتاب برای نسل جوان در سویس و همچنین شاخه ملی این مسابقه در بلژیک نامزد شد.

 

از پروژه کتاب‌درمانی، تجربه خوبی داشتیم

بدری درباره کتاب‌درمانی در مناطق زلزله زده توضیح داد: از روز دهم بعد از زلزله کرمانشاه همیاران ما فعال شدند، و با کیف‌ها و کوله‌ها و کتاب‌های با کیفیت به مناطق زلزله زده رفتند؛ با کتاب درمانی کودکان زلزله و وحشت‌زده را به آرامش دعوت کردند. از دیگر اقدامات، افزون بر اینکه کارشناسان آنجا حضور داشتند، به افراد بومی آموزش داده شد که به چه صورت با کودکان کتاب بخوانند.

او افزود: یکی دیگر از گام‌ها برای ترویج کتابخوانی و خواندن برای کودکان در بحران، تهیه کانکس‌های کتاب محور است، در شهرستان سرپل‌ذهاب به حمایت خانه محمودآباد شهرری که فضاسازی آن و تجهیز کتابخانه‌ها انجام شد.

بدری در پاسخ  به این سوال که کتاب چقدر می‌تواند در رفع استرس کودکان آسیب دیده کمک کند و آنها را به روزهای گذشته باز گرداند؟ گفت: یکی از رویکردهای موسسه به خصوص در پروژه با من بخوان، کتاب‌درمانی است. یعنی کتاب می‌تواند به افراد کمک کند. در سال 91 که زلزله آذربایجان شرقی رخ داد، بازخوردهای جالبی از پروژه با من بخوان داشتیم. کودکان می‌توانستند مشکلات خود را بیان کنند و با آنها مواجه شوند، تجربه خوبی از این پروژه داشتیم.

او درباره اینکه کودکان بحران‌زده بیشتر جذب چه کتاب‌هایی می‌شوند؟ گفت: موسسه به ترویج کتاب‌های با کیفیت تاکید دارد که چندین لایه داشته باشد، گره و داستان خوبی داشته باشد و کودکان را درگیر داستان کند. در این شرایط کتاب‌هایی بردیم که شخصیت داستان‌ها گرفتار مشکلاتی مانند کودکان بودند. کتاب‌هایی که کودکان را با موضوع مرگ مواجه می‌کرد، چالشی که شخصیت داستان با آن مواجه شده بود رابرای کودکان می‌خواندیم و کودکان با آن شخصیت همزادپنداری می‌کردند.



نظرات کاربران

ارسال