همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
ترکیه به سمت تحول در حوزه فرهنگ نوشتاری می‌رود+فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/09/02 ساعت 13:35

ترکیه کشور همسایه ماست و ارتباط فرهنگی گسترده با این کشور می‌تواند به فرهنگ دو کشور اضافه کند.

به گزارش رویداد فرهنگی، فرید مرادی، کارشناس چاپ و نشر در برنامه  سفر به سرزمین واژه‌های رادیو فرهنگ چهارشنبه نخستین روز آذرماه به بررسی نمایشگاه کتاب در کشور ترکیه پرداخت. او در توضیح ترکیه گفت: ترکیه کشوریی است که در آسیای غربی قرار گرفته و بخشی از آن در جنوب شرقی اروپا قرار دارد. مدت ریاست جمهوری در ترکیه هفت سال است. رهبر حزب اکثریت در مجلس به عنوان نخست وزیر انتخاب می‌شود. جمعیت ترکیه 80 میلیون نفر است، 80 درصد آنها قوم ترک اند و 99 درصد مسلمان اند.

او درباره پیشینه زبان و ادبیات فارسی در ترکیه توضیح داد: ادیبانی در ترکیه بودند که آثار خود را به زبان فارسی می‌نوشتند، مطالعات ایرانشناسی بعد از جنگ جهانی دوم، رواج بیشتری پیدا کرد، در استانبول و آنکارا مراکز تحقیقات ایرانی دایر و برخی از متون فارسی تصحیح و منتشر شد. احمد آتش تحقیقات مفصلی در متون تاریخی انجام داد، او کتاب ترجمان بلاغه نوشته رادویانی و سندبادنامه نوشته ظهیر سمرقندی را تصحیح انتقادی کرد.  

مرادی با بیان اینکه کشور ترکیه در سال‌های اخیرهمزمان با پیشرفت و رشد صنعتی و اقتصادی، در زمینه چاپ و نشر کتاب و ادبیات هم پیشرفت شگفتی داشت؛ گفت: نویسنده‌ای مانند اورهان پاموک برنده جایزه نوبل ادبیات شد که تاثیر بسیاری در رشد فرهنگ کتاب و کتابخوانی گذاشته است. نویسندگان معاصر ترکیه آثار پرفروشی را خلق کردند و این نشان دهنده این است که ادبیات معاصر ترکیه توانسته راه به جهانی شدن را باز کند. در همه نمایشگاه‌های بین‌المللی جهان حضور پویا دارد. حق کپی رایت در این کشور رعایت می‌شود.

او افزود: نمایشگاه کتاب استانبول در پی همین تحولات در کشور ترکیه پایه‌ریزی شد، نمایشگاه نوپایی است که چهارمین دوره آن در سال 2017 برپاشد. کشورهای همسایه به خصوص کشورهای عربی در این نمایشگاه با برنامه‌های متنوع فرهنگی حضور داشتند. ویژگی این نمایشگاه این بود که پس از کودتای نافرجام سال گذشته ترکیه آن را به نام 15 جولای نام‌گذاری کردند، نمایشگاه با این نام برگزار شد و هدف معرفی اتفاق‌های 15 جولای به بازدیدکنندگان بود.

مرادی با بیان اینکه 19 کشور جهان و 300 انتشارات توانستند در این نمایشگاه حضور پیدا و آثار خود را عرضه کنند، توضیح داد: چهارچوب اصلی نمایشگاه استانبول، امسال مربوط به کودتا بود و استانداری ترکیه تدارکات زیادی دیده بود و دانش آموزان را برای معرفی این رویداد به نمایشگاه کتاب میبردند.

او با اشاره به رشد کتابخوانی در کشور ترکیه گفت: تیراژ کتاب‌ها رقم‌های شگفت‌انگیزی دارد، سال گذشته رمانی دیدم، که از آن 800 هزار نسخه به فروش رفته بود. چنین فاصله ای با شمارگان کتاب در ایران نشان دهنده این است که این توجه به کتاب و کتابخوانی در ترکیه بهتر شده است. توجه به نشر و بهبود ساختار کتاب در آن کشور چشمگیر و تنوع آثار داخلی شگفت‌انگیز است و نشان می‌دهد کشور ترکیه پوست‌اندازی می‌کند و به سمت تحول در حوزه فرهنگ نوشتاری می‌رود.

مرادی در پایان با ذکر نام چند نویسنده ترک که در ایران شهرت پیدا کرده اند، گفت: اورهان پاموک، عزیز نسین و یاشار کمال همیشه در ایران مخاطب داشتند. الان نویسنده عامه‌نویسی همچون الیف شافاک با کتاب ملت عشق توانسته تبدیل به نویسنده‌ای با کتاب پرفروش در ایران شود. ترکیه کشور همسایه ماست و ارتباط فرهنگی گسترده با این کشور می‌تواند به فرهنگ دو کشور اضافه کند. 



نظرات کاربران

ارسال