همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
قاچاق کتاب، تهدیدی که تیر آخر را به ناشران شلیک می‌کند+فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/08/02 ساعت 13:35

یک کارشناس حوزه نشر عدم جلوگیری از پدیده قاچاق کتاب را تهدیدی جدی برای ناشران عنوان کرد و آن را به مثابه شلیک تیر آخر به پیکره ناشران دانست.

به گزارش رویداد فرهنگی، برنامه «سکوت کتاب» از رادیو فرهنگ دوشنبه یکم آبان‌ماه با حضور فرید مرادی، کارشناس حوزه نشر به بررسی پدیده قاچاق کتاب یا همان انتشار غیرمجاز، غیرقانونی و غیراخلاقی کتاب‌های مجاز و دارای پروانه نشر پرداخت.

فرید مرادی در پاسخ به این سوال که آیا روند قاچاق کتاب ساختار صنعت نشر را تهدید جدی می‌کند یا خیر، بیان کرد: صنعت نشر کشور در حوزه تولید کتاب‌های عمومی با مشکلات فراوانی مثل کاهش مخاطب و تیراژ روبه رو است، درواقع مشکلاتی را پدید آورده که بسیاری از ناشران را دچار بحران مالی کرده است.

وی ادامه داد: وقتی بخشی از کتاب‌های پرفروش ناشران در شبکه‌های مختلف با قیمتی پایین‌تر از قیمت رسمی عرضه می‌شود طبیعتا این تهدید می‌تواند تیر آخر را بر پیکر بخشی از ناشران ما شلیک کند.

 

راهکارهای قانونی ما در حوزه فرهنگ اندک و محدود است

مرادی اظهار داشت: اگر موسساتی که طی دهه‌ها مختلف شکل گرفتند و حاصل انبوهی از تجربیات انباشته شده نویسنده، مترجم، شاعر، کارکنان و کارشناسان درجه یک نشر هستند به تعطیلی کشیده شوند اصلا پدیده خوشایندی نیست و می‌تواند به پیکره فرهنگ ایران لطمه جدی وارد کند.

وی با اشاره به برخوردها در راستای جلوگیری از پدیده قاچاق کتاب عنوان کرد: متاسفانه راهکارهای قانونی ما در حوزه فرهنگ اندک و محدود است همچنین خیلی از اوقات بر مبنای گذشت و مراعاتِ ناشر قرار دارد بنابراین از یکسال گذشته حرکتی برای یافتن راهکارهایی در جهت مقابله با این پدیده شروع شده ولی متاسفانه بیشتر در مرحله تئوری ماندیم و هیچ کار جدی صورت نگرفته است.

این کارشناس نشر با بیان اینکه درمورد کتاب هیچ برخوردی صورت نمی‌گیرد و شهرداری به این موضوع کاری ندارد، اظهار داشت: هیچ ارگانی مسئولیت برخورد با این پدیده را برعهده نمی‌گیرد، در این زمینه خلاهای قانونی وجود دارد.

وی ادامه داد: نه تنها در این حوزه قانون جدیدی نداریم بلکه همان قانون حقوق مولفان و مصنفان مصوبه دهه 40 با تمام نواقص هم اجرا نشده است. مشکلات فقط به تولید کتاب کاغذی خلاصه نمی‌شود و دانلود کتاب‌های ما هم با مشکل مواجه است و هرکسی با ساخت یک سایت و شبکه مجازی صدها کتاب نویسندگان و ناشران را برای دانلود می‌گذارد، اینگونه گروه اصلی که از این راه زندگی خود را می‌گذرانند به خطر می‌افتند.

 

بزرگترین مشکل حوزه کتاب، عدم قدرت اطلاع‌رسانی جامع و گسترده است

مرادی بیان کرد: یکی از بزرگترین مشکلات حوزه کتاب، عدم قدرت اطلاع‌رسانی جامع و گسترده است، برای آنکه بتوانیم اطلاعات حوزه کتاب را در اختیار مردم گذاریم، فضایی نداریم. هرچند ناشران سایت‌های مختلف دارند اما آنها هم با احتیاط رفتار می‌کنند، بنابراین بخشی از جامعه در بی‌خبری مطلق نسبت به این موضوع است.

وی تصریح کرد: پدیده کتاب قاچاق یا کتاب بدون مجوز پدیده‌ای است که باید با آن برخورد جدی شود چون از این طریق ممکن است اطلاعاتی در اختیار مردم قرار گیرد که مفید نباشد. نداشتن یک رویه واحد به گسترش هر پدیده خلافی کمک می‌کند.

به نظرم مسئولان کشور با سطح تعاملات خود با ناشران را بالاتر ببرند، کتاب‌ها راحت‌تر منتشر شوند تا ناشر از این طریق بتواند جامعه را اشباع کند.



نظرات کاربران

ارسال