همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
سعدی آینه تمام نمای فرهنگی ایرانی است
تاریخ انتشار : 97/02/03 ساعت 13:41

نشست «مروری بر زندگی و آثار سعدی» با سخنرانی محمد دهقانی در سرای اهل قلم خانه کتاب به مناسبت روز سعدی برگزار شد. 

به گزارش رویداد فرهنگی، نشست «مروری بر زندگی و آثار سعدی» روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه با حضور محمد دهقانی، نویسنده و محقق ادبیات در سرای اهل قلم خانه برگزار شد.

در این نشست دهقانی درباره آنچه امروزه از زندگی سعدی مکتوب است صحبت کرد و سپس چند حکایت از گلستان و یک غزل از این شاعر بزرگ فارسی را برای حاضران خواند.

دهقانی در ابتدای این جلسه بیان کرد: ما درباره زندگی سعدی کم می‌دانیم. به این دلیل که در فرهنگ ما ثبت و نگارش زندگی بزرگان عرف نیست. ما تنها می‌توانیم حدس بزنیم که سعدی در قرن هفتم می‌زیست و حدود هشتاد و چند سال عمر کرد که برای آن دوران عمری طولانی به حساب می‌‎آید. هر مطلب دیگری که نوشته شده است قصه است.

وی با بیان اینکه سعدی آینه تمام نمای فرهنگ ایرانی است ادامه داد: بیشتر اطلاعاتی که ما می‌توانیم به دست آوریم باز هم اتکا به آثار خود سعدی است که خیلی از آنها واقعیت ندارند و تنها قصه هستند.

دهقانی درباره این ادعا که سعدی سفرهای زیادی را به نقاط مختلف جهان داشته گفت: این ادعا نمی‌تواند درست باشد. می‌گویند سعدی از کودکی در عراق بوده ولی چه طور می‌شود که کسی از کودکی در ایران نبوده و این طور شعر فارسی بگوید. همچنین شعرهای عربی سعدی آن قدر قوی نیستند و بیشتر مطابق با سلیقه ایرانی است از زبان عربی.

وی همچنین درباره توجه سعدی به فرهنگ ایرانی گفت: بعد از فردوسی، سعدی شاعری است که بسیار به فرهنگ عجم و ایرانی توجه دارد. در اشعار سعدی همچنین اشاره مستقیم به شاهنامه و فردوسی وجود دارد.

این نویسنده درباره تاثیر گلستان در چین عنوان کرد: گلستان جز کتاب‌های مذهبی چینی است و چینی‌ها فارسی را با گلستان فرا می‌گیرند.

دهقانی در پایان اظهار داشت: سعدی فراگرفت که آدمی دائم در تقابل نیکی و بدی است. به اعتقاد سعدی انسان آونگی است که تا زنده است دائم در حرکت است. اخلاقیات سعدی ایجاد تعادل در این حرکت است.

 



برچسب‌ها :

نظرات کاربران

ارسال