همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
نه فقط خواندن، به درون کتاب رفتن و بیرون آمدن از آن مهم است +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/10/06 ساعت 14:40

بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون در نشست کتابخوان مردم را به کتابخوانی دعوت کردند.

به گزارش خبرنگار رویداد فرهنگی، نشست «کتاب‌خوان ویژه هنرمندان» روز سه‌شنبه پنجم دی‌ماه با حضور رحیم نوروزی، سیروس همتی، علی سلیمانی، سیروس کهوری‌نژاد و محمدجواد جعفرپور از بازیگران سینما و تلویزیون و علی نیک‌نام، مدیرکل استان تهران نهاد کتابخانه‌های عمومی، اسماعیل جانعلی‌پور، مدیرکل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی و مهردخت وزیرپور کشمیری، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه عمومی محقق حلی برگزار شد.

در این نشست هنرمندان یک کتاب را به انتخاب خود برای حاضرین معرفی کردند. در ابتدای این جلسه علی سلیمانی و سیروس همتی کتاب‌هایی را برای حاضرین معرفی کردند. سیروس همتی بخشی از کتاب خود «ننه کاراته» را برای حاضرین خواند. 

سیروس کهوری‌نژاد در این جلسه کتاب مکبث اثر ویلیام شکسپیر، ترجمه داریوش آشوری را معرفی کرد. وی پیش از معرفی کتاب گفت: من در دوران مدرسه نمرات خیلی خوبی نمی‌گرفتم. درس زیست‌شناسی را دوست داشتم چون معلم آن را دوست داشتم. زمانی می‌رسد که ما پی می‌بریم گرفتن نمره 12 یا 10 کافی است ولی آیا این نمره برای مسئولان ما نیز کافی است. مردم از مسئولین نمره 20 یا 25 را انتظار دارند پس ما نباید با نمره 10 یا 12 یک مسئول باشیم. دانش افروزی و نمره بهتر گرفتن فقط به وسیله کتاب اتفاق می‌افتد.

وی درباره شکسپیر گفت: شکسپیر فقط یک نویسنده نیست. او شاهکار خلقت است زیرا انسان را به خوبی شناخت و به خوبی هم نشان داد. داستان‌های شکسپیر، داستان‌های فولکلور هستند ولی آنقدر مفصل کار شده‌اند که به یک اتفاق جهانی تبدیل شده‌اند.

کهوری‌نژاد بعد از توصیف داستان مکبث و بعضی مباحث مفهومی آن عنوان کرد: فقط خواندن کتاب کافی نیست؛ به درون کتاب رفتن و بیرون آمدن از آن مهم است. وقتی ما یک کتاب را تحلیل می‌کنیم، آن کتاب به ناخودآگاه ما می‌رود و اگر این اتفاق نیافتد آن تاثیر لازم را ندارد.

این بازیگر، مکبث را یکی از کتاب‌هایی عنوان کرد که می‌توان برای مطالعات روان‌شناسی از آن استفاده کرد.

در ادامه این نشست، رحیم نوروزی کتاب «جزء از کل» نوشته استیو تولتز با ترجمه پیمان خاکسار را برای حاضرین معرفی کرد. وی درباره این کتاب گفت: «جزء از کل» کتابی است که بسیاری از شاهکارهای ادبیات را قورت داده و به یک باره منفجر شده است. این کتاب جملات درخشان زیاد دارد و شما را به مطالعه صدچندان علاقه‌مند خواهد کرد.

نوروزی ادامه داد: بسیار کتاب‌های اساسی مانند «جمهور» افلاطون یا «سیاست» ارسطو هستند که به ما می‌گویند تمدن چگونه شکل گرفته است. خواندن این کتاب‌ها نیاز مهمی است چون انسان از بی‌دانشی و نخواندن دست به تخریب همه چیز زده است.

آخرین هنرمند این برنامه که به معرفی کتاب پرداخت، محمدجوادجعفرپور، بازیگر جوان سینما و تلویزیون بود. وی کتاب «بچه‌های کارون» را برای معرفی انتخاب کرد. در پایان این برنامه با حضور علی نیک‌نام، اسماعیل جانعلی‌پور و مهردخت وزیرپور کشمیری از هنرمندان حاضر تقدیر به عمل آمد.  



نظرات کاربران

ارسال