همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
صدرایی خویی الگویی برای پژوهشگران است +فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/10/06 ساعت 14:15

مدیرعامل خانه کتاب حجت‌الاسلام علی صدرایی خویی را یکی از تاثیرگذارترین فهرست‌نویسان معاصر خواند.

به گزارش خبرنگار رویداد فرهنگی، سیزدهمین دوره عصر کتاب ویژه گرامیداشت حجت‌الاسلام والمسلمین علی صدرایی خویی عصر دوشنبه چهارم دی‌ماه با حضور حجت الاسلام علی صدایی خویی، فهرست نگار و مصحح، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب، محمد رضا شفیعی کدکنی، شاعر، سیدمحمد طباطبایی، رئیس کتابخانه محقق طباطبایی، سید احمد سجادی، مدیر عامل موسسه بصیر، مهدی مهریری، استاد علوم حدیث در سرای کتاب خانه کتاب برگزار شد.

مجید غلامی‌جلیسه در ابتدای این آیین گفت: یکی از دلایلی که سلسله برنامه‌های عصر کتاب از سه سال پیش در خانه کتاب راه اندازی شد پرداختن به افراد، موسسات و مجلاتی بود که در حوزه کتاب و در سبک مخصوص به خود تاثیر گذار بودند. بزرگانی که پیش از این  در برنامه عصر کتاب بزرگداشتی برای آنها برگزار شد، هر یک سهم به‌سزایی در حوزه‌های مختلف به خصوص در ارتقاء وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی داشتند.

وی ادامه داد: بزرگانی در حوزه میراث و نسخه‌های خطی فعالیت داشتند که کارهای ارزشمندی انجام دادند؛ بر همین اساس کتاب «مشاهیر کتابشناسی ایران» در ۲۷ مجلد به فعالیت‌ها و کارهای ارزشمند این بزرگان پرداخته که در آخرین مجلد آن به فعالیت‌ها و آثار آقای زریاب‌خویی اشاره شده است.

جلیسه در پایان گفت: امروز این افتخار را داریم که به مردی از دیار خوی و خدماتی که در حوزه میراث و نسخ خطی انجام داده، بپردازیم. خویی از تاثیرگذارترین فهرست نگاران معاصر هستند و فعالیت‌های ایشان در حوزه میراث اسلام و حدیث شیعه جریان ساز و تحول خواهانه بوده و بخش قابل‌توجهی از معرفی و اصلاح میراث شیعه را مدیون زحمات شبانه‌روزی حجت‌الاسلام صدرایی خویی هستیم.

 

علم باید در کنار اخلاق و عمل قرار بگیرد

در ادامه این آیین، سید محمد طباطبایی با بیان اینکه از برگزاری بزرگداشت  حجت الاسلام و المسلمین صدرایی خویی «قلبا خوشحال شد»، گفت: تهیه فهرست‌نگاری مجلس شورای اسلامی جزو آثار خویی است که نه فقط در مدیریت و سرپرستی این آثار تلاش زیادی به خرج دادند بلکه  سعی کردند این آثار به زیباترین شکل ممکن منتشر  شوند.

وی با بیان اینکه نگاه استاد خویی به نسخ خطی یک نگاه ارزشی است، گفت: صدرایی خویی بسیار به روز هستند و با ابزار پژوهشی آشنایی دارند.

طباطبایی به جنبه اخلاقی صدرایی خویی اشاره کرد و گفت: علم باید در کنار اخلاق و عمل قرار بگیرد؛ علم فضیلت و حسن است اما وقتی در کنار اخلاق قرار می گیرد جلوه‌گر و نمایان می‌شود. استاد خویی بسیاری از جوانان را برای حضور در این عرصه تشویق و با جان و دل به آنها کمک کرده است. نقطه مشترک همه کسانی که استاد خویی را می‌شناسند تواضع ایشان است که بر روی آن اتفاق نظر دارند.

 

صدرایی خویی مرد میدان‌های سخت است

سیداحمد سجادی از دیگر سخنرانان این آیین گفت: مراسم امروز تجلیل از مقام پژوهشگران حوزه کتاب است. وقتی شنیدم تجیل از مقام شامخ علم و فرهنگ و کتاب است خوشحال شدم. علاوه بر اینکه از صدرایی به عنوان یک مرد خلاق، مجاهد، سخت‌کوش یاد می‌کنیم باید به پیشینه‌ای که از آن طریق به این ویژگی‌ها رسیدند هم اشاره کنیم. صدرایی‌خویی الگویی برای پژوهش است. او را نباید تنها در قالب کتاب و پژوهش ببینیم بلکه صدرایی مرد میدان‌های سخت، میدان‌های نبرد و سخت کوشی و مبارزه است.

وی ادامه داد: به نظر من صدرایی خویی سرآمد است. او اخلاص و سخت‌کوشی و توانمندی را از دوران دفاع مقدس به یادگار گرفت و توانستند به خوبی آنها را در حوزه دین خرج کنند. او در دوران دفاع مقدس حضوری فعال داشتند و دوبار مجروح شدند به طوری که چند ماه در بیمارستان ماندند. حتی در عملیات کربلای پنج هم حضور داشتند. صدرایی علاوه بر اینکه در عرصه کتاب تلاشگر بود در دوران دفاع مقدس هم تلاش گر بود و اخلاق وزینش را از آنجا به یادگار گرفته است.

 

«دست و دلبازی علمی» از ویژگی‌های اخلاقی اوست

مهدی مهریزی نیز در این نشست گفت: سابقه آشنایی ما با صدرایی خویی به 21 سال پیش و به سال ۱۳۷۵ برمی‌گردد. صدرایی خویی با دوستانش کار فهرست‌نگاری مجلس را انجام می داد.

مهریزی به ویژگی های اخلاقی و شخصیتی صدرایی خویی اشاره کرد و گفت: اولین نکته در اخلاق او؛ دست و دل بازی علمی است. ویژگی دوم؛ احترام به بزرگان بود که در آن بسیار پیشتاز بودند. علم را باید در مظهر عالم تکریم کرد. اگر همایش و بزرگداشتی بوده شرکت می‌کردند و با علمای آن شهر ارتباط برقرار می کردند. همچنین، فردی بسیار بی‌تکلف، افتاده و فروتن است و توجه زیادی به نیازمندان می کردند.

 

نظم معجزه آساست

در پایان این آیین حجت الاسلام صدرایی خویی گفت: امیدوارم این خدمات فرصتی برای جریان علم و اندیشه در این سرزمین شود و جوانان ما علم و اندیشه را قدردان باشند؛ علم و اندیشه ارزشمند است و این مراسم‌ها بهانه‌ای برای تقدیر از علم و اندیشه است.

صدرایی خویی ادامه داد: وقتی یارانه وارد شد به همه توصیه کردم از آن استفاده کنند و بعد از آن حتی یک صفحه هم ننوشتم. من تاسف می‌خورم وقتی می‌بینم در کلاس‌های درس همچنان از کاغذ برای نوشتن استفاده می‌شود؛ دوران کاغذ گذشته است و باید از ابزارهای نوین استفاده کرد.

وی به عوامل موفقیتش در علم و پژوهش اشاره کرد و گفت: خدای تعالی به من دوستان خوبی عطا کرد که تمام موفقیت‌های فردی، شخصی و اجتماعی خودم را مدیون آنها هستم. تحقیق و پژوهش سختی‌های فراوانی دارد و در این راه همراهی همسرم به من کمک زیادی کرد. برای موفقیت در هر کاری نظم را به جوانان پیشنهاد می‌کنم؛ نظم معجزه آسا است.

صدرایی خویی در پایان گفت: آینده نسخه‌های خطی روشن است و جوانان از تحقیق در این رشته ابا نداشته باشند بلکه باید گنجینه‌ای که از گذشتگان به ما رسیده را احیاء کنیم. سی سال گذشته فهرست‌نگاری نسخ خطی مورد توجه نبوده اما اکنون اینگونه نیست.



نظرات کاربران

ارسال