همه مجموعه ها - فرهنگ و ادب
دستفروشان میدان انقلاب هویت دارند+فایل صوتی
تاریخ انتشار : 96/08/25 ساعت 19:38

دستفروشان میدان انقلاب تولید کننده اقتصاد درون شهری هستند.

به گزارش خبرنگار رویداد فرهنگی، چهارشنبه بیست و چهارم آبان‌‌ماه تعدادی از اعضای شورای شهر از راسته کتابفروشان انقلاب دیدن کردند. در این روز محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان؛ الهام فخاری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر؛ زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر؛ محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای اسلامی شهر تهران و نصرالله آبادیان، شهردار منطقه 11 حضور داشتند. آنها ابتدا از کتابفروشی‌های تهران، در حالی که پیاده‌روهای انقلاب خالی از دست‌فروشان و دادزن‌ها بود، دیدن کردند.

نژادبهرام با تاکید بر اینکه دست‌فروشان باید ساماندهی و نه جمع‌آوری شوند به خبرنگار رویدادفرهنگی گفت: باید موضوع جمع‌آوری را از ادبیات خود خارج کنیم و کلمه ساماندهی را درنظر بگیریم. این دستفروشان هویت دارند و اقتصاد فعال را در درون شهر تولید می‌کنند. بحث ساماندهی از طرف کمیته شهرسازی و کمیته اجتماعی عرضه می‌شود، مطالعات اولیه درباره آن صورت گرفته ولی هنوز به جمع‌بندی نرسیدیم، مهمترین مسائل ما بحث ساماندهی دستفروشان است.

وی افزود: البته با هر کار غیرقانونی مخالفت می‌کنیم، باید از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد و نیروی انتظامی و تعاملاتی انجام شود و نسبت به حذف چنین رفتارهایی در عرصه اقتصاد فرهنگی پیشگیری لازم انجام گیرد.

آموزگار با بیان اینکه جمع‌آوری دستفروشان ممکن است، مکانی را برای ساماندهی آنها در تهران پیشنهاد داد: راه تکمیلی این است که دستفروشان را در خیابان مظفر ساماندهی کنیم. فضایی دیده شده تا امکان فروش برای کتابفروشی‌ها گرفته نشود.

حق‌شناس حین بازدید از کتابفروشی‌های انقلاب خواسته خود را از شهردار منطقه 11 و 6 اعلام کرد و گفت: امروز دستفروشان نیستند چون می‌دانستند که ما می‌آییم و فکر می‌کنم به این سادگی این مساله حل نمی‌شود. باید مجموعه‌ای از اقدامات را انجام داد، خواسته من از شهردار منطقه 11 و 6 مشخص شدن حریم‌های این منطقه و مسئولیت افراد است، به علت وجود خلا قانونی، اتفاق‌های غیرقانونی شکل می‌گیرد. اگر بتوانیم هماهنگی‌های جدی‌تر و طرحی برای حمایت گسترده‌تر داشته باشیم، می‌توان کار ماندگارتری انجام داد.

فخاری در این دیدار به لزوم همکاری کتابفروشی‌ها و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: راسته انقلاب سرمایه و آموزشگاه تاریخی فرهنگی است و ارزش آن بیشتر از ماهیت تجاری اش است. اگر بتوانیم مدارس را به خیابان انقلاب وصل کنیم و دانش‌آموزان را برای مثال برای آموختن تاریخ به کتابفروشی‌ها ببرند، از طرفی هم ساماندهی انبار و ایمنی و بازسازی و آراستگی شهری صورت گیرد، می‌توان به تغییر فضا کمک کرد.

 

نیاز داریم با افرادی که در شورای شهر تهران انتخاب کردیم، هماهنگ شویم

در ادامه این دیدار، نشستی خبری برگزار شد که آموزگار نخستین سخنران آن بود. او گفت: ما نیاز داریم با افرادی که در شورای شهر تهران انتخاب کردیم، هماهنگ شویم ومسائل را منتقل و مطالبات را مطرح کنیم تا از این خیابان حمایت کنیم.

فخاری درباره چگونگی ساماندهی دستفروشان توضیح داد: دستفروشی را با جمع‌آوری نمی‌توان سامان داد و البته که اگر بی‌سامان باشد می‌تواند به صنف و حقوق اجتماعی مردم لطمه بزند. ما در صدد تعامل با اصناف هستیم و دعوت می‌کنم که راهکارهای خود را با صنف کتاب و نشر مطرح کنیم و پیشنهاد برای طراحی ساز و کار مشخص دارم چون در پوشش دستفروشی بزه و تقلب هم شکل می‌گیرد. سامانه‌ای طراحی کنیم تا دستفروشان هویت پیدا کنند و باید گفت که دنبال ایجاد صنف جدید نیستیم.

نژادبهرام با بیان اینکه باید بپذیریم دستفروشان وجود دارند، گفت: وقتی یک مساله را بپذیریم، در جهت رفع نیازهای آن گروه تلاش می‌کنیم. دستفروشان کنار مغازه‌های کتابفروشی است که دیده می‌شوند چون همه به مقصد خرید از مغازه‌ها به این راه می‌آیند. ما باید با کمک مغازه‌داران مساله آنها را حل کنیم.

آبادیان برای رفع مشکلات قول همکاری داد و گفت: نشست‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی را انجام دادیم و خارج از روابط ضوابطی با اتحادیه ناشران همکاری می‌کنیم، قول دادم تا 15 آذر پروپوزالی ارائه کنیم. در سال 95 نامه‌ای به حوزه معاوت شهرسازی ارسال و درخواست کردیم در ضلع جنوبی خیابان انقلاب طرح موضعی-موضوعی در راستای تقویت حوزه نشر و کتاب انجام شود. 



نظرات کاربران

ارسال